Změny v auditu a účetní závěrce 2016

0 comments

NOZ zákon o OPS, zákon o VVI a zákon o církvích a náboženských společnostech ukládá povinnost auditu některým orgánům bez ohledu na jejich velikost, činnosti. Někdy záleží na překročení některých limitů. Od 1.1.2016 platí úprava v zákoně o účetnictví. Nově je povinnost auditu všem bez ohledu na formu po překročení stanovených limitů dle paragrafu 20 zákona o účetnictví.

A to na základě těchto kritérií povinného auditu:

a) úhrn čistého obratu minimálně 80 mil. Kč
b) průměrný počet zaměstnanců alespoň 50
c) aktiva v celkové hodnotě 40 mil a výše (v netto hodnotě)
Povinnost auditu v NNO na základě základních právních předpisů:

– Nadace/ zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
Nadační kapitál nebo obrat nad 5 mil Kč, nebo při zvyšování nebo snižování nadačního kapitálu nebo při přeměně.

– Obecně prospěšné společnosti/ zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných organizacích
Výše čistého obratu více než 10 mil. Kč, nebo při příjmu dotací nad 1 mil Kč.

– Účelová zařízení církví/ zákon č.3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společ.
Čistý obrat nad 10 mil. Kč.

– Ústav/ zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
Výše čistého obratu více než 10 mil. Kč, nebo pokud to ukládá statut.

– Veřejná výzkumná instituce/ zákon č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích
Všechny bez ohledu na limity.

– Politické strany a hnutí/ zákon č. 424/1991 Sb., o politických stranách a hnutích
Všechny bez ohledu na limity.

V případech  že NNO nemá povinnost auditu dle základního právního poředpisu a překračuje v předchozím roce alespoň 2 uvedená kritéria. Pokud je překročí i v roce 2016, bude mít povinnost účetní závěrky i výroční zprávy.

Zveřejňování údajů účetní závěrky

Zákon 304/2013 o veřejných rejstřících se v § 66 písm. c) přímo odvolává na úpravu zveřejňování ve Sbírce listin platnou v účetních předpisech (od 1. 1. 2016 stanoví povinnost zveřejňovat závěrku a výroční zprávu i zákon o účetnictví). Sbírka listin však již není vázána pouze na obchodní rejstřík, ale na jakýkoliv veřejný rejstřík, tj. na rejstřík ústavů, spolků, nadací, společenství vlastníků jednotek, organizací zaměstnavatelů, odborových organizací a obecně prospěšných společností.

Pokud nemá účetní jednotka povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je třeba účetní závěrku a výroční zprávu zveřejnit za účetní období:

v roce 2014 uložením do Sbírky listin nejpozději do 31. 3. 2016,
v roce 2015 uložením do Sbírky listin nejpozději do 30. 11. 2017,
v účetním období, které započalo v roce 2016, postupuje účetní jednotka podle právní úpravy pro takovou kategorii účetních jednotek a kategorii skupin účetních jednotek, jejíž podmínky naplnila k rozvahovému dni bezprostředně předcházejícího účetního období.

U účetních jednotek, které mají povinný audit, nedochází ke změně ve lhůtě pro zveřejnění účetní závěrky. Ale stále platí 30 dnů od souběhu vydání auditorského výroku a schválení účetní závěrky a valnou hromadou.
Pro ty jednotky, které nejsou auditované, je stanovena lhůta 12 měsíců od rozvahového dne zveřejňované účetní závěrky. Mikro a malé účetní neauditované jednotky nemusejí zveřejňovat nic kromě rozvahy a přílohy k účetní závěrce, pokud jim to neurčí zvláštní právní předpis.
Organizace, které využívají jednoduché účetnictví musí zveřejňovat pouze přehled o závazcích a majetku.

Share This:
English